hanya menyampaikan.....

“Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba hamba-Mu.”

(Diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Jabir (2/240), Sunan Abu Daud 1825 dan disampaikan oleh Rasulullah Sallahualaihi wasallam dalam sabda baginda di dalam khutbah hajjatul wada’, di Lembah Uraynah, Bukit Arafah)

Friday 8 May 2015

Life is short.


Assalamualaikum wbt, mesti kita selalu je dengar ungkapan "life is short". Tapi sebenar-benarnya, tahukah berapa pendek kehidupan kita didunia tu? Nabi kita ada bersabda, umur umat baginda dalam anggaran 60-70 tahun sahaja. Kalau lebih tu maknanya bonus masa kita untuk sempat lagi bertaubat dan mendekatkan diri kepadaNya menambahkan amalan untuk Hari Kemudian. Sabda Rasulullah S.A.W,

"Umur-umur umatku berkisar antara enam puluh hingga tujuh puluh tahun. Sangat sedikit antara mereka yang umurnya lebih daripada itu" (Riwayat Tirmizi).

Dalam surah As-Sajdah ayat 5, surah Al-Haj ayat 47 ada menyatakan tempoh kehidupan kita diakhirat berbanding dunia. Allah S.W.T. berfirman (yang bermaksud),


32:5

He arranges [each] matter from the heaven to the earth; then it will ascend to Him in a Day, the extent of which is a thousand years of those which you count.  (As-Sajdah, 32:5)

Dia mengatur urusan dari langit ke bumi, kemudian naik lagi kepadaNya dalam satu hari yang kadarnya seribu tahun. (As-Sajdah, 32:5)

22:47

And they urge you to hasten the punishment. But Allah will never fail in His promise. And indeed, a day with your Lord is like a thousand years of those which you count. (Al-Haj, 22:47)

Dan mereka meminta kepadamu (wahai Muhammad) menyegerakan kedatangan azab, padahal Allah tidak sekali-kali akan memungkiri janjiNya; dan (katakanlah kepada mereka): sesungguhnya satu hari dari hari-hari azab di sisi Tuhanmu adalah menyamai seribu tahun dari yang kamu hitung. 
(Al-Haj, 22:47)

1000 tahun di dunia bersamaan 1 hari di akhirat.
1 hari bersamaan 24 jam
24jam bersamaan 1440 minit.
1440 minit = 86400 saat

Anggaran hidup kita didunia 70 tahun berbanding 1000 tahun di akhirat.
70 tahun/1000 tahun = 0.07

Anggaran hidup kita 1 hari di akhirat berbanding 0.07 tempoh hidup kita di dunia.
0.07x86400 saat = 6048 saat
6048 saat/60 minit = 100 minit 48 saat
100 minit 48 saat = 1 jam 40 minit 48 saat

Hidup kita 70 tahun di dunia bersamaan 1 jam 40 minit 48 saat sahaja hidup di akhirat. How short is that?

Hidup kita 70 tahun di dunia bersamaan 1 jam 40 minit 48 saat sahaja hidup di akhirat. How short is that? Sedangkan kehidupan diakhirat itulah yang kita kejar. Kehidupan akhirat itu yang kekal.

Itupun kalau kita yakin mati pada umur demikian. Macamana pula hidup yang lebih singkat. Singkat macamana kita sendiri pun tak tahu. Tahukah kamu bila kita akan mati? Hanya rahsia Allah. Sejak terlahir telah tertetap! Setiap saat kita menghampirinya. Setiap saat.

7:34




And for every nation is a [specified] term. So when their time has come, they will not remain behind an hour, nor will they precede [it]. (Al-A'raf, 7:34)

Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan); maka apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka dikemudiankan walau sesaatpun, dan tidak dapat pula mereka didahulukan. 
(Al-A'raf, 7:34)

Ayuh manfaatkan setiap saat hidup kita dengan sesuatu yang boleh kita tuai di akhirat kelak. In sha'a Allah. Wallahualam.

"Life is short"

No comments: