hanya menyampaikan.....

“Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba hamba-Mu.”

(Diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Jabir (2/240), Sunan Abu Daud 1825 dan disampaikan oleh Rasulullah Sallahualaihi wasallam dalam sabda baginda di dalam khutbah hajjatul wada’, di Lembah Uraynah, Bukit Arafah)

Friday 7 December 2012

Surah At-Tahrim [66:6-11]


surah ni mencerita tentang hal kekeluargaan.

ayat 6 hingga 11 dalam surah 66 ini sgt menarik minat saya apabila Allah mengulang 4 kali berturut2 ayyuhallazina :') Allah berfirman untuk memberi igt kpd hambaNya.

saya hurai dr persepsi seorang anak (khususnya ikhwan) terhadap keluarga.

[66:6] http://quran.com/66/6
ditujukan kepada kita dan keluarga. peringatan tentang tanggungjawab kita terhadap keluarga. sebagai anak, lebih2 lagi anak lelaki, supaya peliharalah diri dan kelurga kita dr api neraka. which is api neraka bahan bakarnya adalah manusia dan batu-batu (berhala) yg disembah oleh manusia. nak ke satu dr ahli keluarga kita masuk neraka??? astaghfirullah. :'(

[66:7] http://quran.com/66/7
kpd org yg ingkar kpd Allah SWT, Allah igtkan kpd semua pada hari akhirat nanti akan ad malaikat akan berkata "tiada lagi hujah sbb semuanya sudah terlambat". jgn lah kita tergolong dr nas2 yg menyesal. insha Allah.

[66:8] http://quran.com/66/8
kpd orang yg beriman pula dikatakan. Nabi SAW kata Allah SWT ada senarai hamba-hambaNya yang akan dibebaskan daripada api neraka. oleh itu jangan berputus asa. hidup ini merupakan ujian. hendaklah sentiasa bertaubat.

[66:9-10] http://quran.com/66/9 http://quran.com/66/10
dalam ayat ini bukan Allah nak hina Nabi Nuh dgn Nabi Lut, tp Allah nak kita sedar bahawa kalau isteri nabi pun tak mahu ikut nabi, inikan pula keluarga kita orang yg biasa. meaning tegas dan sabarlah nk mengajak ahli keluarga kita jauh dr api neraka. NAMUN! jangan lah bagi alasan "isteri nabi pun tak elok perangai, biasalah isteri kami". kalau fikir camtu namanya bukan tadabbur spt apa yg Allah nak kita faham. mintak dijauhkan pemikiran mcm ni. ameen.

[66:11] http://quran.com/66/11
ayat ni pulak nk stabilize kan ayat 9-10 dgn menceritakan kisah isteri firaun. isteri firaun yg duduk dgn suami yg mengaku tuhan pun boleh mati dalam keadaan beriman dan mendapat syurga Allah. isteri firaun yg bernama Asiyah berdoa memohon kepada Allah ketika dia dikenakan hukuman. Alhamdulillah

pengajaran yg kita boleh dpt dlm ayat 6-11 dalam surah At-Tahrim sgt byk. tp pendapat peribadi sy, dtg nya dari hati sy juga, pengajaran yg boleh sy dapat adalah buat lah amar makrug nahi mungkar sbb hidup kita yg MASIH HIDUP di muka bumi ini semua merupakan belas ihsan, belas kasihan, belas sayang dr Allah Azzawajalla terhadap setiap hambanya. nampak sgt kan? Allah berkedudukan maha tertinggi pun senantiasa mengingatkan kita, hambaNya. apatah lagi sy terhadap muslim yg lain. astagfirullah. semoga share yg tak seberapa ini bermanfaat. insha Allah.

video yg ada menerangkan pasal tadabbur ayat ni juga --> Huraian daripada Dr Abdul Basit.

No comments: